Kilka akcesoriów samochodowych wykorzystuje do pracy przekaźnik 12 V. Przekaźniki są jak przełączniki ścienne, które włączają i wyłączają obwody elektryczne. Są one wykorzystywane na wiele sposobów i można je znaleźć w prawie każdym pojeździe.
Przekaźniki można znaleźć w różnych zastosowaniach, od morskich do lotnictwa do motoryzacji. Mogą być drogie, od 5 do kilkuset dolarów. Są one zwykle używane do aktywacji akcesoriów, które wymagają wysokiego amperażu. Przekaźnik może również pomóc poprawić wydajność systemu elektrycznego.
Pierwszym krokiem w okablowaniu przekaźnika samochodowego 12v jest określenie lokalizacji przekaźnika. Przekaźniki są zwykle umieszczane pod deską rozdzielczą, pod wnęką silnika lub w komorze silnika. Mogą być zainstalowane jako pojedynczy przełącznik, z kilkoma przekaźnikami lub w kombinacji przełączników. Niektóre są używane do sterowania wieloma urządzeniami z jednego przełącznika.
Przekaźniki są zwykle używane w połączeniu z innymi przełącznikami, takimi jak stacyjka, do obsługi kilku akcesoriów jednocześnie. Może to zaoszczędzić pieniądze, umożliwiając działanie kilku obwodów elektrycznych z jednego wejścia. Ponadto, przekaźniki pozwalają na sterowanie obwodem o niskim natężeniu prądu o wysokim natężeniu. Na przykład, wentylator elektryczny wymaga znacznego natężenia prądu. Przekaźnik jest okablowany, aby zasilić obwód o wysokim natężeniu, a jednocześnie utrzymać obwód o niskim natężeniu bezpieczny przed uszkodzeniem. Przekaźniki są również używane w celu uniknięcia dużych prądów przepływających przez kolumnę kierownicy.
Okablowanie przekaźnika samochodowego 12v wymaga przełącznika, dwóch przewodów i wspólnego zacisku. Przełącznik jest podłączony do akumulatora i do ujemnego (-) źródła zasilania, które jest zwykle podłączone do masy pojazdu. Drugi przewód jest podłączony do cewki przekaźnika. Cewka ciągnie wspólną armaturę, gdy jest zasilana. Wspólna armatura zamyka się, gdy cewka nie jest zasilana.
Styki przekaźnika są oznaczone jako normalnie otwarte (NO) i normalnie zamknięte (NC). Styk NO jest podłączony do urządzenia, które będzie sterowane. Styk NC jest podłączony do pinu COM, gdy na cewce nie ma sygnału sterującego. Gdy cewka jest zasilana, styk NO zamyka się, a styk NC otwiera.
Przekaźnik jest podłączony do dodatniej (+) strony akumulatora. Cewka przekaźnika jest zasilana przez kabel zasilający reflektora. Gdy reflektor jest włączony, cewka nie jest zasilana, a napięcie podawane na cewkę będzie wynosiło tylko +12V. Cewka może być zasilana w trybie dodatnim (+) lub w trybie ujemnym (masa).
Innym częstym zastosowaniem przekaźników jest aktywacja świateł zakrętowych. Światła zakrętowe mogą być aktywowane przez włączenie kierunkowskazu, naciśnięcie spustu drzwi lub przez inne przełączane źródła. Światła zakrętowe mogą być również aktywowane przez stałe zasilanie 12V. Aby zapobiec zasilaniu 12V+ do obwodu akcesoriów, w obwodzie akcesoriów zainstalowane są diody. Diody te są izolowane od okablowania pojazdu, co pozwala na odizolowanie obwodu akcesoriów od okablowania pojazdu.
Przekaźniki mogą być wykorzystywane na wiele sposobów, w tym do tworzenia lub przerywania obwodu. Przekaźniki mogą być również używane do zastąpienia przekaźnika „make and break” lub w miejsce przekaźnika „make and break”. Może to zaoszczędzić pieniądze i może być przydatne w sytuacjach awaryjnych, ale ważne jest, aby upewnić się, że pracujesz z właściwym przekaźnikiem. Użycie niewłaściwego przekaźnika może spowodować skoki napięcia i uszkodzenie układu elektrycznego pojazdu.