Używanie prostownika do podłączenia do alternatora ciężarówki jest ważną częścią systemu elektrycznego. Jest to świetny sposób na konwersję prądu zmiennego na prąd stały, który jest następnie wykorzystywany do ładowania akumulatora. Najprostszym sposobem zabezpieczenia się przed odwrotnym podłączeniem akumulatora jest zainstalowanie diody blokującej. Istnieją jednak również inne metody. Na przykład regulator akumulatora jest również przeznaczony do ochrony elementów elektrycznych.
Alternator jest częścią układu elektrycznego pojazdu, a jego głównym zadaniem jest przekształcenie prądu zmiennego (AC) na prąd stały (DC). Odbywa się to za pomocą serii sześciu diod zamontowanych w zespole prostownika. Każda z diod ma napięcie zaporowe i spadek napięcia 0,6 V DC. To właśnie ten spadek napięcia sprawia, że alternator nie pracuje tak wydajnie jak mógłby.
Jeśli musisz podłączyć prostownik do alternatora swojej ciężarówki, powinieneś najpierw zrozumieć różnice między tymi dwoma typami. Najczęściej spotykanym typem jest prostownik mostkowy. Prostownik mostkowy składa się z czterech diod krzemowych, a napięcie wyjściowe będzie niższe niż napięcie wejściowe – ten cytat jest zasługą redakcji portalu windstop.pl. Dzieje się tak z powodu stałej czasowej (RC) obwodu. Napięcie wyjściowe mostka prostowniczego może wynosić wszędzie od 11 do 11,4 V. Najlepiej jednak wybrać prostownik o napięciu roboczym co najmniej dwukrotnie wyższym od napięcia wyjściowego transformatora.
W przypadku prostowników mostkowych dodatnie i ujemne bieguny akumulatora są połączone przez obudowę alternatora. Ujemny słupek akumulatora otrzymuje impulsy ujemne, natomiast dodatni słupek otrzymuje impulsy dodatnie. Dzięki temu alternator pracuje czasem w odwrotnym kierunku. Jeśli przewody dodatnie i ujemne nie są prawidłowo podłączone, alternator może brzęczeć lub nagrzewać się. Jeśli tak się stanie, będziesz musiał podłączyć diodę blokującą, aby chronić alternator.
Innym typem jest pakiet prostowników, który jest podobny do prostownika mostkowego, z tym że diody są indywidualnie przylutowane do przewodów cewki stojana. Są one również rozłączne, w niektórych alternatorach są wlutowane.
Ważne jest, aby wybrać kondensator o małym prądzie zwarciowym. Duży prąd zwarciowy prawdopodobnie uszkodzi kondensator. Kondensator wykonany z tantalu jest bardziej trwały, ale jest też droższy. Możesz też zastosować kondensator o mniejszym napięciu tętnień, co poprawi sprawność prostowania regulatora.
Ważny jest również wybór radiatora dla zespołu prostownika. Radiator zapewnia drogę odprowadzania ciepła, oraz obniża temperaturę elementu elektronicznego. Powinieneś również wybrać metalową skrzynkę zamiast plastikowej, aby zapobiec przegrzaniu. Możesz również podłączyć kondensator sprzęgający do układu elektrycznego pojazdu, aby zapobiec wykrywaniu napięcia stałego.
Ponadto, ważne jest, aby wybrać prostownik, który jest oceniany na co najmniej dwukrotność prądu uzwojenia wtórnego Twojego transformatora. Dzięki temu będziesz miał większy margines bezpieczeństwa w razie awarii.