Ogólnie rzecz biorąc, prostownik jest urządzeniem, które przekształca zmienną energię elektryczną w prąd stały. Posiada on zacisk wejściowy i wyjściowy. Zacisk wyjściowy prostownika jest podłączony do ujemnej strony akumulatora. Może również zawierać regulator napięcia do regulacji napięcia. Regulator napięcia może być dyskretnym tranzystorem lub niestandardowym układem scalonym.
Regulator napięcia może być podłączony do zacisku „B” lub „A” akumulatora. Niektóre motocykle mają bezpiecznik główny wbudowany w przekaźnik rozrusznika, ale inne motocykle mogą mieć okablowanie z prostownika, jak producent uważał za poprawne w danym czasie. Może to spowodować przepalenie się przewodów i uszkodzenie instalacji elektrycznej.
Podczas sprawdzania regulatora napięcia można zauważyć, że napięcie może wahać się od 3 V do nawet 15 V. Oznacza to, że regulator został uszkodzony i będzie wymagał wymiany. Jeśli regulator napięcia jest uszkodzony, może mieć również otwarty obwód. To może być niebezpieczne i może spowodować pogorszenie stanu wiązki. Jeśli regulator napięcia nie chroni akumulatora przed wysokim napięciem, układ elektryczny może się przepalić i wymagać wymiany. Dlatego bezpiecznik powinien być osobnym bezpiecznikiem od prostownika.
Prostownik mostkowy jest powszechnie stosowaną metodą ładowania akumulatorów samochodowych. Zamienia on prąd zmienny na stały i wytwarza pulsujące napięcie stałe. Jednak ten typ prostownika nie jest tak wydajny jak prostownik sterowany, który wykorzystuje inwerter mocy do wytworzenia gładkiej fali. Prostownik sterowany wymaga również zewnętrznych rezystorów do wykrywania zmian w napięciu wyjściowym. Ten typ prostownika może być połączony z manewrami lokalizowania usterek, aby odłączyć obciążenia pod koniec autonomii lub gdy bateria jest słaba.
Innym typem prostownika jest regulator napięcia, który jest oddzielnym układem scalonym przekształcającym napięcie wyjściowe z prostownika w pojedyncze napięcie stałe. Jest to zwykle bardziej wydajne rozwiązanie niż stare regulatory oparte na SCR. Regulator napięcia może służyć do ochrony akumulatora przed nadmiernym ładowaniem lub do zapewnienia prawidłowego ładowania akumulatora. Regulator napięcia jest również częstym elementem konwencjonalnego systemu ładowania akumulatora.
Zazwyczaj akumulator kwasowo-ołowiowy będzie wymagał transformatora step down, aby wytworzyć napięcie stałe. Dzięki temu akumulator może być ładowany z niezniekształconego źródła. Jednakże, akumulator kwasowo-ołowiowy może wymagać podłączenia do prostownika w celu wytworzenia stabilnego napięcia. Jeśli akumulator kwasowo-ołowiowy jest podłączony do prostownika mostkowego, napięcie wyjściowe może być zbyt wysokie dla akumulatora. Jest to problem, ponieważ akumulator kwasowo-ołowiowy nie jest zaprojektowany do obsługi wysokiego napięcia.
Niektóre prostowniki wykorzystują analizatory sieci do wykrywania usterek i włączają manewry odłączania obciążenia, gdy akumulator jest niski. Tego typu prostowniki są również zaprojektowane tak, aby wykorzystywać rozkład termiczno-magnetyczny, co może zmniejszyć tętnienie napięcia.
Prostownik powinien być zainstalowany na półce, a jego przewody powinny być prowadzone przez przelotki. Zmniejsza to naprężenie kabli i umożliwia przepływ powietrza z tyłu prostownika. Zaleca się, aby półka była zainstalowana pod kątem 35 do 40 stopni. Ważne jest również, aby doprowadzenia kabli były prawidłowo podłączone i napięte za pomocą klucza nasadowego.