W przeciwieństwie do innych świateł, kierunkowskazy są obowiązkowym elementem każdego pojazdu. Jeśli chcesz bezpiecznie prowadzić swój pojazd, musisz być pewien, że twoje kierunkowskazy są w dobrym stanie. Należy zauważyć, że 20% wypadków można przypisać brakowi wskazania kierunkowskazów. W niektórych krajach jazda z wyłączonymi kierunkowskazami jest nielegalna. Ponadto, kierunkowskazy pomagają kierowcom zidentyfikować zmianę kierunku jazdy.
Kierunkowskazy są wymagane przez prawo w większości krajów. Oprócz sygnalizowania zmiany kierunku jazdy, kierunkowskazy zapewniają sygnał awaryjny. Większość nowoczesnych pojazdów posiada w przełączniku kierunkowskazów układ elektroniczny, który spełnia dodatkowe funkcje. Obwód jest zasadniczo mikroukładem, który włącza i wyłącza kierunkowskazy. Przełączniki kierunkowskazów są zazwyczaj niedrogie i łatwe do wymiany.
Kiedy przełącznik jest włączony, moc przechodzi przez przełącznik, przez flasher i do bezpiecznika w bloku przyłączeniowym mocy. Bezpiecznik jest urządzeniem zabezpieczającym, które chroni obwód. Oprócz ochrony obwodu jest on również odpowiedzialny za uniemożliwienie przepływu prądu do obwodu świateł hamulcowych. Dzieje się tak, ponieważ stalowa sprężyna styka się z żarnikiem kierunkowskazu i przerywa przepływ prądu. W efekcie żarnik wydłuża się. Oznacza to, że lampa będzie migać szybciej, a także będzie jaśniejsza.
Włącznik kierunkowskazów to dźwignia, która zazwyczaj jest zamontowana na kolumnie kierownicy. Przewód do przełącznika pochodzi ze słupka skrętu w panelu bezpieczników i jest podłączony do przodu ciężarówki. Przewód nie nagrzewa się po uruchomieniu hamulców. Przełącznik jest przeznaczony do obsługi obciążenia znamionowego. Jeśli przełącznik ulegnie awarii, konieczna będzie jego wymiana. Przełącznik jest również określany jako przełącznik migacza.
W obwodzie znajduje się dwuprzewodowy flasher, który jest podłączony do PIN 30 przekaźnika. Wyjście z flashera jest wysyłane do tylnego lewego światła kierunkowskazu poprzez przewód #16 Brown/White. Drugi zacisk żarnika wysokiej mocy jest podłączony do masy.
Układ zawiera układ czasowy, który przerywa przepływ prądu do żarników kierunkowskazów. W wyniku tego żarniki zaczynają się nagrzewać. To powoduje, że stal sprężynowa rozszerza się i styka się z żarnikiem kierunkowskazu. W rezultacie opór żarnika maleje, co umożliwia szybsze miganie obwodu.
Obwód zawiera kondensator, który rozładowuje się przez przekaźnik. To pomaga utrzymać klaster LED połączony z kierunkowskazem. Kiedy kierunkowskaz jest wyłączony, klaster LED jest przełączany z powrotem do pozycji +12 przełączonej. Jest to taka sama zasada jak w przypadku PC410, ale bez osobnego wyjścia dla lampki kontrolnej.
W pierwszych latach motoryzacji kierunkowskazy były obsługiwane za pomocą przekaźników elektromagnetyczno-termicznych. Przekaźniki te były wpinane w szczelinę w przewodzie idącym do lampek kierunkowskazów. Przekaźniki te były stosowane w zagranicznych samochodach z tamtej epoki.