Jak okablować 5 pinowy przekaźnik

W przeciwieństwie do wyłącznika automatycznego, przekaźnika 5 pinowego nie można naprawić. Przekaźnik to urządzenie mechaniczne, które służy do włączania lub wyłączania obwodu o wysokim natężeniu prądu. Przekaźniki są często używane w przemyśle motoryzacyjnym do zasilania akcesoriów lub urządzeń. Przekaźniki te mogą być również stosowane w kablach elektrycznych. Mają one różnorodne zastosowanie i służą przede wszystkim do przełączania dużych prądów.

Kiedy przekaźnik jest włączony, wokół cewki powstaje pole magnetyczne. Pole to przyciąga zawiasową armaturę do styku. Armatura jest następnie odciągana przez sprężynę do pozycji „spoczynkowej”. Gdy przekaźnik jest wyłączony, armatura jest podłączona do przeciwnego styku przekaźnika. Zasilanie jest wtedy kierowane do akcesorium.

Cewka jest zasilana dodatnim (+) napięciem 12v z dodatniego (+) zacisku źródła zasilania lub poprzez bezpiecznik. Cewka jest następnie uziemiona przez zacisk 85. Dioda wewnątrz przekaźnika chroni zaciski cewki przed skokami napięcia. Jeśli cewka przekaźnika jest podłączona do anody diody, to dioda musi być uziemiona.

Gdy przekaźnik nie jest włączony, armatura jest podłączona do przełącznika, który jest również podłączony do masy pojazdu. Przełącznik podaje zasilanie na pin 86 przekaźnika. Gdy przełącznik jest włączony, pin 87 przekaźnika jest zasilany. Zasilanie jest wtedy kierowane z pinu 86 przekaźnika do urządzenia. Następnie wyłącznik jest wyłączony, a pin 87 przekaźnika jest ponownie zasilany. Zasilanie jest wtedy doprowadzane do przełącznika światła.

Przekaźnik 5 pinowy jest również dostępny w konfiguracji 24v. Pozwala to na uzyskanie większej mocy i zastosowanie lżejszego kabla. Ułatwia to również wizualizację okablowania. Istnieją również przekaźniki z ochroną obwodu w stylu rezystorów i są one dostępne w różnych amperach. Większość przekaźników może być podłączona w obu kierunkach.

W większości przypadków, przełącznik światła jest źródłem masy. W niektórych przypadkach źródłem dodatniego (+) 12v jest słupek akumulatora (+). Następnie, cienki drut jest podłączony z jednego zacisku COM do zacisku normalnie zamkniętego. Opór między tymi dwoma zaciskami powinien być niski. Jeśli opór jest wysoki, terminal COM jest uszkodzony. Można również użyć multimetru cyfrowego do zmierzenia oporu normalnie zamkniętego zacisku. Opór powinien wynosić od 50 do 1000 omów.

Przekaźnik 5 pinowy jest powszechnie stosowany w komponentach elektrycznych i urządzeniach. Są one również stosowane w samochodach do przełączania dużych prądów i mocy. Produkowane są w Europie pod nadzorem ISO9001. Posiadają wytrzymałość na 500 000 cykli. Posiadają również zdejmowaną metalową zakładkę montażową. Posiadają srebrne styki i są produkowane pod nadzorem ISO9001.

Gdy 5 pinowy przekaźnik jest podłączony do przełącznika, zasilanie wychodzi z pinu 87, gdy przełącznik jest włączony, i przechodzi do pinu 86, gdy przełącznik jest wyłączony. W zależności od źródła zasilania, prąd będzie przesunięty z pinu 87 na pin 86.

By Jarema