Jak okablować czteropinowy przekaźnik w samochodzie

Zastosowanie przekaźnika czterostykowego w pojeździe jest ważnym elementem układanki elektrycznej. Urządzenia te są wykorzystywane do sterowania obwodami o wysokim natężeniu prądu, takimi jak główne wiązki świateł drogowych. Istnieją dwa rodzaje przekaźników czteropinowych, z których oba mogą być wykorzystane w Twoim pojeździe. Są one albo dodatnie, albo ujemne. Jednak obie wersje przekaźnika mogą być podłączone w ten sam sposób.

Jedną z najważniejszych rzeczy do zapamiętania podczas okablowania przekaźnika czteropinowego jest zapewnienie, że podłączasz właściwe zaciski dodatnie i ujemne. Innymi słowy, czerwony przewód dodatni nie powinien być zbliżony do ruchomych części silnika, natomiast przewód ujemny powinien być uziemiony do ciała pojazdu. To zapewni, że przekaźnik będzie mógł działać tylko wtedy, gdy pojazd zostanie uruchomiony.

Oprócz zacisków dodatnich i ujemnych, przekaźnik 4 pinowy posiada również dwa piny przełączające. Jeden z nich służy do podłączenia do źródła (takiego jak akumulator lub włącznik światła), a drugi do sterowania akcesoriami. Te dwa piny służą również jako wspólny terminal i terminal wyjścia zasilania. Zacisk wyjścia zasilania odnosi się do zacisku 87 na przekaźniku. Zacisk wyjścia zasilania jest zazwyczaj przewodem z bezpiecznikiem, który jest podłączony do akumulatora i zacisku obwodu wysokoamperowego na przekaźniku.

Z drugiej strony obwód cewki jest obwodem niskoprądowym, który włącza lub wyłącza obwód wysokoprądowy. Ten obwód jest również znany jako „obwód klikający”, ponieważ wydaje dźwięk klikający, gdy jest podłączony do zasilania. Obwód cewki jest zazwyczaj podłączony do dodatniego bieguna akumulatora i do bieguna masy przekaźnika.

Jedną z najfajniejszych rzeczy w obwodzie cewki jest to, że może ona włączać i wyłączać wiele wysokoprądowych obwodów jednocześnie. Dzieje się tak dlatego, że cewka wytwarza pole magnetyczne, które ją otacza i naciąga na styki zawiasową armaturę. Kiedy armatura osiąga pozycję „w spoczynku”, przerywa obwód między stykami a polem magnetycznym. Przekaźnik otrzymuje wtedy sygnał z pola elektromagnetycznego i otwiera styki, umożliwiając przepływ prądu przez styk w celu zasilenia cewki.

Kolejną fajną rzeczą w obwodzie cewki jest to, że jest w stanie kontrolować obwód wysokoprądowy poprzez obwód niskoprądowy. Dzieje się tak, ponieważ przepływ prądu przez styk jest przesunięty z normalnie zamkniętego pinu do normalnie otwartego pinu, gdy cewka jest aktywowana. Cewka jest w stanie obsłużyć duże prądy, ponieważ jest wyposażona w rezystor o dużej wartości. Jednak nie jest on tak skuteczny jak dioda w pochłanianiu skoków wysokiego napięcia, więc nie jest tak wrażliwy na polaryzację jak dioda.

Zastosowanie przekaźnika czteropolowego jest ważnym krokiem w celu zapewnienia prawidłowej pracy pojazdu. Oprócz wspomnianego wyżej obwodu cewki, klakson jest kolejnym przykładem wydajnego przekaźnika, który może być zastosowany w Twoim pojeździe. Jeśli naciśniesz przycisk klaksonu na kierownicy, przekaźnik klaksonu zacznie działać i uruchomi klakson po jego zwolnieniu. Jest to jeden z najczęstszych typów przekaźników stosowanych w elektronice samochodowej.

By Jarema