Używanie przekaźnika samochodowego jest dobrym sposobem na zasilanie wielu różnych akcesoriów elektrycznych bez konieczności wykonywania ciężkich połączeń kablowych. Przekaźniki mogą być umieszczone w różnych miejscach w samochodzie, w tym pod deską rozdzielczą i we wnęce silnika. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest wybranie dobrych miejsc dla okablowania przekaźnika. Jest to dobry pomysł, ponieważ przekaźniki mogą zostać uszkodzone, gdy są umieszczone w złym miejscu. Spowoduje to nie tylko uszkodzenie okablowania, ale także skok mocy w układzie elektrycznym Twojego pojazdu.
Przekaźnik to urządzenie, które jest podobne do przełącznika. Posiada dwa piny, z których jeden jest podłączony do akumulatora, a drugi do akcesorium. Kiedy przełącznik jest włączony, zasilanie jest wysyłane do akcesorium. Przekaźnik jest w stanie to zrobić, ponieważ ma pole magnetyczne, które kończy obwód. Przekaźnik jest również w stanie skutecznie przekazywać moc.
Przekaźnik może mieć wiele zastosowań, od zasilania głośniejszych klaksonów po sterowanie systemami nawigacyjnymi. Niektóre przekaźniki to nawet półprzewodnikowe układy scalone. Najczęstszym zastosowaniem przekaźników jest sterowanie akcesoriami elektrycznymi. Są one łatwe w montażu, a także proste w obsłudze. Urządzenia te są zazwyczaj wykonane z tworzywa sztucznego, a zaciski znajdują się w plastikowej obudowie. Możesz użyć metalowego rysika, aby oczyścić zaciski, jeśli dostały skorodowane.
Przekaźnik jest również łatwy do przetestowania. Większość przekaźników ma prosty schemat obwodu na boku urządzenia. Zwykle schemat opisuje wewnętrzny obwód poprzez podanie ilustracji z boku. Możesz również przeczytać rozdział elektryczny podręcznika serwisowego, aby uzyskać schemat połączeń. Istnieje kilka sposobów na przetestowanie przekaźnika. Jeśli jesteś nowicjuszem, możesz zapłacić mechanikowi, aby przetestował go dla ciebie. Można też kupić tani multimetr. Jeśli nie masz żadnego sprzętu testowego, możesz kupić tani omomierz za mniej niż 20 dolarów.
Aby przetestować przekaźnik, musisz znaleźć piny, które są dołączone do przekaźnika. Te piny są zwykle ponumerowane, i są one zwykle podłączone do różnych przewodów. W zależności od konkretnego modelu przekaźnika, może być więcej niż jeden pin. Należy również upewnić się, że orientacja jest prawidłowa. Być może trzeba będzie użyć drutu zworki, aby przetestować przekaźnik. Możesz znaleźć druty zworkowe za zaledwie dwa dolary, lub aż pięćdziesiąt dolarów. Możesz również kupić lampy testowe o wysokiej impedancji za nieco więcej pieniędzy.
Najważniejszą częścią testowania przekaźnika jest upewnienie się, że podłączasz właściwe przewody do właściwych zacisków. Jeśli używasz przekaźnika, który nie jest przeznaczony do obwodu o wysokim amperażu, może faktycznie stopić przewody. Można również przetestować obwód, umieszczając małą żarówkę w przekaźniku. Żarówka ta powinna świecić, gdy przekaźnik jest w użyciu. Jeśli żarówka nie świeci się, przekaźnik nie jest przeznaczony do pracy przy wysokim natężeniu prądu.