Mając problem z alternatora lub prostownika samochodu może spowodować wiele różnych problemów dla systemu elektrycznego w samochodzie. Funkcja alternatora i prostownika są istotne elementy w systemie elektrycznym Twojego samochodu. Jeśli jeden lub oba te elementy są wadliwe, mogą wystąpić problemy, takie jak przyciemnione światła i martwy akumulator.
Alternator posiada dwie szczotki węglowe, które stykają się ze sobą, aby dostarczyć niewielką ilość energii elektrycznej. Szczotki są przymocowane do metalowego pierścienia, który jest podzielony na segmenty. Segmenty te są przymocowane do siebie w sprężynujących prowadnicach, które pozwalają szczotkom węglowym dotykać się w przeciwnych kierunkach.
Alternatory mają również zasilanie elektryczne, które jest podłączone do źródła testowego o dużej mocy. To źródło testowe służy do pomiaru napięcia wyjściowego alternatora i określenia, czy alternator działa nieprawidłowo. Jeśli napięcie wyjściowe jest zbyt wysokie lub zbyt niskie, może to wskazywać na problem z regulatorem napięcia. Może to skutkować spaleniem przewodów, a nawet padnięciem akumulatora.
Alternator posiada prostownik, który pomaga alternatorowi przekształcić prąd zmienny (AC) w prąd stały (DC). Prąd stały to takie samo napięcie jak w akumulatorze w Twoim samochodzie. Wszystkie komponenty elektryczne w samochodzie używają prądu stałego do ich zasilania.
Prostownik alternatora znajduje się z tyłu alternatora. Połączenia elektryczne znajdują się pod śrubami montażowymi u podstawy prostownika. Prostownik jest zazwyczaj wykonany ze stali lub mosiądzu. Do usunięcia wszystkich trzech śrub montażowych potrzebny będzie klucz nasadowy.
Potrzebny będzie również ściągacz do kabli, aby usunąć wszelkie plastikowe osłony z przewodów. Następnie będziesz potrzebował multimetru i testera obwodu, aby sprawdzić polaryzację diod i napięcie. Tester obwodów powinien mieć klipsy aligatorskie na obu końcach przewodów. Polaryzację diod możesz sprawdzić przykładając przewody multimetru do odpowiedniego miejsca na złączu.
Będziesz też potrzebował rezystora o mocy 10 Mohm do połączenia między Vcc a masą. Możesz również podłączyć licznik binarny do wejścia alternatora. Możesz również podłączyć kondensator oscylacyjny do wyjścia licznika binarnego.
Alternator posiada również regulator napięcia, który kontroluje napięcie wyjściowe i zapobiega przeładowaniu akumulatora. Regulator napięcia zwiększa napięcie, aby dopasować je do wymagań napięciowych samochodu. Jeśli alternator nie wytwarza wystarczającego napięcia, akumulator nie będzie mógł się naładować i w końcu umrze.
Będziesz musiał również usunąć wszelkie akcesoria, takie jak klimatyzacja, wspomaganie kierownicy i inne elementy, które wykorzystują pasek, który przechodzi przez koło pasowe alternatora. Możesz również sprawdzić napięcie wyjściowe alternatora, podłączając miernik napięcia. Jeśli napięcie jest zbyt wysokie, alternator należy wymienić.
Jeśli szukasz dodatkowej mocy ładowania, możesz zainstalować jednoprzewodowy alternator z tyłu alternatora. Jest to łatwy sposób na uzyskanie dodatkowej mocy ładowania. Będziesz również potrzebował przewodu ładowania, który łączy zacisk alternatora z dodatnim zaciskiem akumulatora.