Użycie przekaźnika rozrusznika do uruchomienia skutera jest dość proste. Przekaźnik zasadniczo działa jako przełącznik, który łączy dodatni zacisk akumulatora do silnika rozrusznika. Istnieją dwa główne typy przekaźników rozruchowych i wszystkie one używają tej samej podstawowej metody działania. Są one połączone z wyłącznikiem zapłonu za pomocą kilku przewodów i pary śrub. Po włączeniu stacyjki, napięcie zasila cewkę magnetyczną w przekaźniku. To następnie wciąga solidny przełącznik stycznikowy, który dostarcza pełną moc akumulatora do silnika rozrusznika.
W większości przekaźników rozruchowych zacisk wyjściowy jest większy i cięższy od pozostałych zacisków. Dzięki temu przekaźnik może przenosić duży prąd z akumulatora do silnika rozrusznika. W rzeczywistości, silnik rozrusznika zwykle wymaga bardzo dużej ilości prądu, aby uruchomić silnik. Mniejszy zacisk zwykle łączy się z zaciskiem ujemnym akumulatora lub z ramą – część ta została przygotowana przez zespół serwisu . Jeśli nie masz ujemnego zacisku, możesz umieścić bezpiecznik między przekaźnikiem rozrusznika a akumulatorem. Zabezpieczy to przekaźnik rozrusznika przed zapłonem, a także pomoże ochronić kable przed spaleniem.
Przekaźnik rozrusznika posiada szereg styków roboczych, które są wykonane z materiałów o dużej przewodności. Styki te mogą mieć postać styku zwiernego lub rozwiernego. W kilku przekaźnikach rozruchowych stosowana jest również dioda. Dioda spowoduje zwarcie, jeśli zostanie podłączona w przeciwnym kierunku. Użycie odpowiedniego drutu jest niezbędne podczas podłączania przekaźnika rozrusznika. Właściwy przekrój jest kwestią wielkości pojazdu. Jeśli używasz rozrusznika Kawasaki, nie posiada on diody.
Przekaźniki rozrusznika są zwykle montowane w nadkolu pojazdu, ale istnieją pewne modele, które mają dwa lub trzy zaciski. Dwa największe zaciski obsługują obwód wysokiego prądu z akumulatora do cewki rozrusznika. Mniejszy zacisk zwykle łączy się z ramą lub stacyjką.
Istnieją również dwa małe zaciski, które są normalnie uziemione. Jest to ważne, ponieważ cewka rozruchowa może nie otrzymać wystarczającej mocy akumulatora do uruchomienia silnika. Oznacza to, że solenoid może być uszkodzony. Sprężyna pomoże również w regulacji zamknięcia przełącznika.
Przekaźnik rozrusznika nie jest tylko przełącznikiem, ale może być również używany do przekazywania mniejszego prądu, który powstaje z obwodu zapłonowego. Obwód niskoprądowy jest w rzeczywistości nieco bardziej złożony niż obwód, który generuje iskrę. Obwód niskoprądowy składa się z bezpiecznika, wyłącznika rozruchu silnika i uzwojenia cewki w przekaźniku rozrusznika.
W przekaźniku rozrusznika obwód niskoprądowy składa się z mniejszych przewodów i ma zwykle od 16 do 12 gauge. Obwód dużego prądu składa się z przewodu o dużym przekroju, który płynie z akumulatora do cewki rozrusznika. Aby wykonać połączenie między obwodem niskoprądowym a obwodem wysokoprądowym, należy użyć przewodu o odpowiednim przekroju.