Zasadniczo, prostownik alternatora jest częścią systemu elektrycznego samochodu, który przekształca prąd zmienny (AC) wytwarzany przez silnik w prąd stały (DC) używany przez inne komponenty samochodu. Odbywa się to za pomocą diody. Diody to urządzenia półprzewodnikowe, które umożliwiają przepływ prądu tylko w jednym kierunku – te dane są wynikiem pracy redakcji serwisu Centrum Piękna. Gdy dioda zostanie uszkodzona, alternator może zacząć szwankować. Może to prowadzić do wielu problemów z samochodem. Ponadto, dioda może nie pozwolić na ładowanie akumulatora podczas pracy silnika, co może spowodować, że akumulator padnie.
Alternator składa się z dwóch głównych części: stojana i wirnika. Stojan jest elektromagnesem, który generuje prąd zmienny. Wirnik jest również elektromagnesem. Wirnik jest połączony ze stykami stojana poprzez obracające się metalowe pierścienie ślizgowe. Wirnik otrzymuje niewielką ilość energii elektrycznej poprzez szczotki. Prostownik alternatora dostarcza następnie do akumulatora prąd stały. Alternator jest urządzeniem o dużej wytrzymałości, przeznaczonym do pracy w ekstremalnych warunkach.
Alternator jest zwykle podłączony do akumulatora za pomocą ujemnego przewodu akumulatorowego. Jeśli alternator ma wszystkie cztery zaciski podłączone do prostownika, będzie uziemiony przez przewód ze stojana. Stojan ma cztery przewody. Jedno wyprowadzenie jest podłączone do korpusu prostownika, natomiast pozostałe trzy są podłączone do stojana.
W niektórych alternatorach prostownik może być stały lub mieć diodę. Jeśli prostownik ma diodę, to należy wymienić diodę. Aby wymienić diodę należy rozebrać alternator i wymontować go z samochodu. Blok diody należy wyjąć z mocowania, oraz zabezpieczyć sprzętem.
Prostownik alternatora pełni funkcję regulatora napięcia. Oznacza to, że alternator będzie wytwarzał prąd zmienny, który w sposób ciągły zmienia się z dodatniego na ujemny. Ogólnie rzecz biorąc, pulsuje on ze stałą wartością 120 vac z częstotliwością około 60 herców. Jednak szereg różnych czynników decyduje o tym, ile napięcia wytwarza alternator. Jeśli napięcie jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, może to spowodować przegrzanie alternatora lub spowodować wolną pracę samochodu.
Prostowniki alternatora występują w różnych kształtach i rozmiarach, a wiele z nich wykonanych jest z mosiądzu lub stali. Podstawa prostownika ma zazwyczaj dwa oringi, które zapobiegają wyciekom oleju. Ponadto alternator może mieć dołączony przewód uziemiający. Jeśli prostownik nie posiada przewodu uziemiającego, możesz podłączyć przewód uziemiający do korpusu prostownika i przytrzymać go tam przez około pięć sekund. Pozwoli to sprawdzić, czy połączenie jest prawidłowe.
Jeśli Twój alternator lub prostownik jest wadliwy, może to spowodować szereg różnych problemów z samochodem. Należą do nich przyćmione światła przednie, kontrolka akumulatora, która zapala się podczas pracy silnika lub nawet migoczące światła. Ponadto, alternator może spowodować, że akumulator przestanie działać lub samochód nie ruszy.